Το PRAKSIS BCC, το πρόγραμμα ενίσχυσης επιχειρηματικότητας που υλοποιεί η ανθρωπιστική οργάνωση PRAKSIS με στήριξη από το Citi Foundation, αισίως συμπληρώνει 8 χρόνια αέναης λειτουργίας και δέχεται αιτήσεις συμμετοχής για τον 18ο κύκλο στήριξης νέων επιχειρηματιών. Ένα πρόγραμμα με απτά αποτελέσματα, βραβεύσεις και πολύ θετικές κριτικές από τους ίδιους τους νέους επιχειρηματίες, καθώς εστιάζει στην πρακτική και όχι μόνο στη θεωρητική πλευρά της επιχειρηματικότητας.

Για όσους ενδιαφέρονται λοιπόν, να κάνουν το βήμα προς το επιχειρείν (θα βρείτε την αίτηση συμμετοχής εδώ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου), η ομάδα του προγράμματος έχει μερικές συμβουλές, που προκύπτουν από πολυετή εμπειρία. Πράγματα που μπορεί να μην γνωρίζουμε ή να αγνοούμε, αλλά μπορεί να κρίνουν την επιτυχία ή την αποτυχία μίας νέας επιχειρήσεις.

«Δώστε σημασία στο κεφάλαιο κίνησης» – Βασίλης Κασιμάτης, Επιχειρηματικός Σύμβουλος, Ιδρυτής της VK Consulting

Το κεφάλαιο κίνησης είναι ένα από τα σημαντικότερα θέματα που πρέπει να προσέξει κάθε υποψήφιος επιχειρηματίας. Η χρησιμότητά του είναι καταλυτική καθώς προστατεύει την επιχείρηση από πιθανές κινήσεις πανικού προερχόμενες από απογοήτευση. Γιατί συμβαίνει αυτό; Επειδή οι περισσότεροι κάνουν, μεταξύ άλλων, τους οικονομικούς υπολογισμούς τους έχοντας διαθέσιμο κεφάλαιο που φτάνει οριακά για να ανοίξουν. Κάποιοι δανείζονται κιόλας από την οικογένεια, γνωστούς και φίλους, προκειμένου να φτάσει η πολυπόθητη μέρα των εγκαινίων που με το κλειδί στο χέρι θα ανοίξουν ένα νέο κεφάλαιο στη ζωή τους.

Έτσι μόλις κάτσει η αστερόσκονη της χαράς και της καλής διάθεσης, ξεκινούν οι υποχρεώσεις που περιλαμβάνουν τα λειτουργικά έξοδα της επιχείρησης. Η λάθος υπόθεση εργασίας που έχει γίνει, αφορά την παραδοχή πως η επιχείρηση θα «ρολλάρει» από την πρώτη μέρα. Ωστόσο σπάνια ισχύει αυτό. Μέχρι να γίνει γνωστή, να τη μάθει ο κόσμος, να αποκτήσει τους πρώτους πελάτες, αυτοί να ξαναέρθουν και να το πουν και σε άλλους (εφόσον φυσικά είναι ευχαριστημένοι), θα περάσει προφανώς κάποιος χρόνος. Σε αυτό το διάστημα οι υποχρεώσεις δε σταματούν και συνήθως ο τζίρος (πωλήσεις) δεν καλύπτει τα έξοδα και ακόμα χειρότερα μία ελάχιστη επιχειρηματική αμοιβή.

Εάν δεν υπάρχει κάποιο απόθεμα για να κινηθεί η επιχείρηση και να μην αρχίσουν οι φορολογικές και λοιπές υποχρεώσεις να «διπλώνουν» και οι λογαριασμοί να γίνονται ληξιπρόθεσμοι, το τι ακολουθεί είναι εύκολα κατανοητό. Το σύνηθες ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: «για πόσο καιρό χρειάζομαι να έχω αυτό το κεφάλαιο;» Η απάντηση μου είναι σύμφωνα με το πλάνο που έχουμε φτιάξει και μας δείχνει χρονικά  πότε ερχόμαστε στο break-even point (πωλήσεις = έξοδα) και 3 μήνες ακόμα για να μπορούμε να καλύπτουμε τις προσωπικές μας ανάγκες, έως ότου η επιχείρηση να μπορεί να αυτοχρηματοδοτείται κι εμείς να βλέπουμε χειροπιαστά αποτελέσματα στο ταμείο μας!

«Δικτύωση: Μαγική λέξη» Κώστας Ζώμπος, Επιχειρηματικός Σύμβουλος, Ιδρυτής Add Advantage

Το να γίνει κανείς επιχειρηματίας σημαίνει ότι θα είναι αφεντικό του εαυτού του, ότι θα παίρνει όλες τις αποφάσεις και ότι θα ασχολείται με κάτι το οποίο αγαπάει πολύ. Φτάνει όμως μόνο αυτό για να έρθει η επιτυχία;

Σήμερα ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας μιας ιδέας και στη συνέχεια της ίδιας της επιχείρησης εξαρτάται από τις γνωριμίες σας, τη δικτύωση σας σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Όσο πιο πολύ κόσμο συναναστρέφεστε και όσο πιο πολύ μιλάτε για την ιδέα σας τόσο περισσότερες πιθανότητες έχετε να συναντήσετε τους ανθρώπους εκείνους που θα σας βοηθήσουν να κάνετε την ιδέα σας πράξη. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να συμμετέχετε σε εκδηλώσεις, συνέδρια όπου μπορεί να συναντήσετε πιθανούς επενδυτές και να γνωριστείτε μαζί τους. Όταν γνωρίζετε κάποιον, παρουσιάστε τον εαυτό σας με επαγγελματισμό. Καλό θα ήταν να έχετε ήδη κάνει πρόβα στα όσα θα πείτε (π.χ. μια σύντομη και ελκυστική παρουσίαση της ιδέας σας (‘elevator pitch’)), ούτως ώστε να μεταφέρετε την ιδέα σας με όσο το δυνατόν περισσότερη ακρίβεια και αυτοπεποίθηση.

«Ποιος πρέπει να γίνει επιχειρηματίας» – Κατερίνα Παράσχου, Program Manager PRAKSIS BCC

Η ιδέα είναι σημαντική για την επιτυχία ενός επιχειρηματικού πρότζεκτ. Εξίσου σημαντική όμως, αν όχι σημαντικότερη, είναι η ίδια η προσωπικότητα του επιχειρηματία, ο χαρακτήρας και οι προσωπικές του δεξιότητες. Για αυτό και το PRAKSISS BCC, δίνει έμφαση τόσο στην επιχειρηματική συμβουλευτική, όσο και στο business coaching, για την ανάπτυξη των προσωπικών δεξιοτήτων του επιχειρηματία. Είναι γεγονός, ότι πολλές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για το επιχειρείν μπορούν να «δουλευτούν» μέσω της δια βίου μάθησης και του coaching. Ωστόσο, υπάρχουν τρία χαρακτηριστικά που θα πρέπει ο ίδιος ο επίδοξος επιχειρηματίας να έχει εκ των προτέρων.

  1. Το πρώτο είναι το πάθος για αυτό που θέλει να κάνει. Ο επιχειρηματίας δημιουργεί αξία από το μηδέν και για να το πετύχει αυτό, χρειάζεται να έχει ισχυρό κίνητρο, να ξέρει πολύ καλά γιατί επιλέγει να ασχοληθεί με την επιχειρηματικότητα και να έχει ένα συγκεκριμένο όραμα για το που θέλει να φτάσει, σε επαγγελματικό αλλά και προσωπικό επίπεδο. Μόνο με ξεκάθαρη στοχοθέτηση, κίνητρο και όραμα θα μπορέσει να βάλει τη δουλειά που χρειάζεται και να ξεπεράσει τα εμπόδια που σίγουρα θα αντιμετωπίσει.
  2. Το δεύτερο είναι η κοινή λογική. Σαφώς και η ακαδημαϊκή γνώση ή προϋπηρεσία είναι ευπρόσδεκτη, αλλά για όλες τις αποφάσεις που θα κληθεί να πάρει κανείς ως επιχειρηματίας, ο καταλύτης είναι η κοινή λογική. Και αυτή, δεν είναι πάντα δεδομένη.
  3. Το τρίτο χαρακτηριστικό είναι η επικοινωνία. Το πρώτο σκαλί στο επιχειρείν είναι να κατανοήσεις τον πελάτη σου, τις ανάγκες και τα προβλήματά του, τις συνήθειές του και τον τρόπο που λειτουργεί. Μόνο έτσι θα μπορέσεις να του προσφέρεις ένα προϊόν ή μία υπηρεσία για την οποία θα είναι διατεθειμένος να πληρώσει. Και για να το πετύχεις αυτό, θα πρέπει να κατέχεις την ουσία της επικοινωνίας: Να ακούς περισσότερο και να μιλάς λιγότερο, να καταλαβαίνεις και να αγαπάς τους ανθρώπους.

«Οι άνθρωποι που θα είναι μαζί σας είναι πολύ σημαντικοί» Παναγιώτης Μαρκαντωνάτος – Σύμβουλος Επιχειρήσεων & Καινοτομίας

Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στην επιλογή των ανθρώπων που θα κάνουν το ταξίδι μαζί σας, από το “έχω μια ιδέα” στο “έχω μια επιχείρηση”. Αυτή η πρώτη επιχειρηματική ομάδα θα αποτελέσει το βασικό σας πλεονέκτημα, για πολλούς λόγους:

  • γιατί είναι το απτό παράδειγμα ότι μπορείτε να πείσετε άλλους για την αξία της ιδέας σας.
  • γιατί δηλώνει ότι είστε πρόσωπο που αποζητά και μπορεί να χειριστεί τις δυσκολίες μιας επαγγελματικής συνεργασίας. Οι μοναχικοί λύκοι δεν εκτιμώνται στον κόσμο της νεοφυούς επιχειρηματικότητας…
  • γιατί αποδεικνύει ότι μπορείτε να ηγηθείτε.

Φτιάξτε αυτή την ομάδα με τουλάχιστον ένα άτομο που μπορεί να “κατασκευάσει” το προϊόν σας (maker) και έναν που μπορεί να το “πουλήσει” (seller) και μην φοβηθείτε τη διαφορετικότητα: ηλικιακή, εκπαιδευτική, κοινωνική κλπ. Μια δεμένη ομάδα, με κοινό όραμα, επιδιώξεις και συμπληρωματικές γνώσεις και δεξιότητες σίγουρα συνιστά το πρώτο εχέγγυο της επιτυχίας σας.

“Η μεγαλύτερη καινοτομία είναι να είσαι καλός σε αυτό που κάνεις” Κώστας Μιχαλόπουλος , Επιχειρηματικός Σύμβουλος, Ιδρυτής Novogrowth

Υπάρχει ένας μύθος σχετικά με τις startups: ότι η καινοτόμα ιδέα είναι αυτή που θα σε κάνει πλούσιο. Στην πραγματικότητα, η επιτυχία είναι προϊόν σκληρής δουλειάς, σωστής σχέσης ποιότητας – τιμής στο προϊόν ή την υπηρεσία, υψηλού ποσοστού ικανοποίησης των πελατών και αποτελεσματικού marketing. Δεν είναι τυχαίο που οι επενδυτές δεν κρίνουν με βάση την ιδέα, αλλά με βάση τον επιχειρηματία. Ειδικά στην Ελλάδα, που η αγορά είναι μικρή και κατακερματισμένη, αυτό που λείπει δεν είναι η καινοτομία, αλλά ο επαγγελματισμός. Όταν ξεκινάς την επιχείρησή σου να θυμάσαι: είτε είναι καινοτόμα είτε όχι, αυτό που θα σου φέρει την επιτυχία είναι να είσαι καλός σε αυτό που κάνεις.

“Το κλειδί είναι η αυτοπαρακίνηση και η πειθαρχία» Δρ. Μυρτώ Ραφτοπούλου,  Leadership & Business Coach και Supervisor Coach στο PRAKSIS BCC

Δύο σημαντικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας νέος επιχειρηματίας είναι η αυτο-παρακίνηση και η πειθαρχία. Στόχος του κάθε επιχειρηματία είναι να προσπαθεί να λύσει ένα συγκεκριμένο πρόβλημα. Η αυτό-παρακίνηση και η σύνδεση αυτής της λύσης με ένα μεγαλύτερο όραμα και σκοπό δίνει την απαραίτητη ώθηση ώστε να κάνει ένας επιχειρηματίας τα πρώτα του βήματα. Όμως αυτό δεν είναι αρκετό για να συνεχίσει κάποιος την προσπάθεια, όταν η διαδικασία γίνει βαρετή και επαναλαμβανόμενη ή δεν έρχονται τα αποτελέσματα που κανείς προσδοκά. Εκεί χρειάζεται η πειθαρχία ώστε ο επιχειρηματίας να υπερνικήσει τον φόβο της αποτυχίας, να ξεπεράσει εμπόδια και να φτάσει στον στόχο του, ειδικά όταν αυτός μοιάζει πολύ μακρινός. Με άλλα λόγια, η πειθαρχία είναι απαραίτητη προϋπόθεση ώστε ο επιχειρηματίας να μην χάσει την αυτό-παρακίνηση.

«Η αξία της υπομονής και της επιμονής» Νίκος Γιαννιτάκης Business, Executive & Professional Development Coach 

Αν υπάρχει ένα ρητό που ταιριάζει ακριβώς στην επιχειρηματικότητα είναι το «Η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μια μέρα». Το γεγονός ότι ανοίγεις μια επιχείρηση δεν συνεπάγεται ότι θα αρχίσεις αμέσως να κερδίζεις χρήματα. Από την άλλη, θα χρειαστεί να αφιερώσεις πολύ περισσότερο χρόνο από ό,τι θα έκανες αν ήσουν υπάλληλος σε άλλη επιχείρηση. Για την δημιουργία λοιπόν μιας επιχείρησης χρειάζεται όραμα, πίστη, σχεδιασμός, χρόνος, προσωπική δουλειά, αλλά κυρίως υπομονή και επιμονή. Μια πρόταση είναι να έχεις την μεγάλη εικόνα στο μυαλό σου, αλλά να συγκεντρωθείς κυρίως σε βραχυπρόθεσμους στόχους. Η επίτευξη καθενός από αυτούς, είναι ένα βήμα που θα σε βοηθήσει να κάνεις το επόμενο.

«Η σωστή διαχείριση χρόνου» Ζωή Λιόλιου Business coach, Σύμβουλος ανάπτυξης δεξιοτήτων, Συγγραφέας

Ο χρόνος είναι ένας πολύτιμος πόρος. Κάποιοι/ες λένε ότι ίσως είναι ο πολυτιμότερος από όλους τους πόρους για την ανάπτυξη μιας επιχείρησης. Η θέσπιση προτεραιοτήτων είναι μια από τις επτά συνήθειες των εξαιρετικά αποτελεσματικών ανθρώπων. Όποια επαγγελματική δραστηριότητα κι αν επιθυμείτε να ξεκινήσετε, σε όποιο κλάδο και είστε, είναι απαραίτητο να καλλιεργήσετε καλές συνήθειες διαχείρισης χρόνου. Έχετε  σκεφτεί: Πώς αξιολογείτε σήμερα τον εαυτό σας στη διαχείριση του χρόνου;  Με ποια κριτήρια θέτετε προτεραιότητες; Πώς διαχειρίζεστε τα επείγοντα και μη επείγοντα θέματα; Παρατηρείτε σημάδια αναβλητικότητας; αν ναι, τι κάνετε για αυτά;

Ο χρόνος σας είναι περιορισμένος, γι’ αυτό σταματήστε να τον σπαταλάτε. Ξεκινήστε να τον αξιοποιείτε αποτελεσματικά.